Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od 2013 r. gminy nie będą musiały płacić za oświetlenie przy krajowych trasach

Paulina Korbut
Ministerstwo Gospodarki uspokaja, że latarnie nie zgasną
Ministerstwo Gospodarki uspokaja, że latarnie nie zgasną Piotr Krzyżanowski
Gminy zacierają ręce, bo zamiast płacić za oświetlenie na krajowych trasach, będą mogły wydawać pieniądze na inny cel. W 2013 roku nie będą już bowiem musiały dbać o latarnie przy drogach krajowych. Obecnie gminy muszą płacić za oświetlenie wszystkich dróg, jakie znajdują się na ich terenie, z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad. Do konsultacji trafił właśnie projekt ustawy, w której do tych wyjątków dodano także krajówki.

Czytaj także: W Bronowicach powstaje galeria handlowa [ZDJĘCIA]

Całe województwo małopolskie przecina 12 takich dróg. To łącznie ponad 900 km. Na zmianę prawa energetycznego cieszą się władze Nowego Targu. Przebiegają tu trasy nr 47 i 49. - Rocznie na oświetlenie tych tras wydajemy około 113 tysięcy złotych. Większość z tego stanowi dystrybucja prądu, to aż 87 tysięcy - informuje Piotr Rayski-Pawlik, doradca burmistrza Nowego Targu ds. komunikacji społecznej.

Porównując tę kwotę z całością wydatków na oświetlenie wszystkich dróg w gminie Nowy Targ, okazuje się, że krajowe drogi "zjadają" ponad 17 proc. tej kwoty.

W Pcimiu, przez który przebiega zakopianka, sytuacja wygląda lepiej - gmina płaci tylko za oświetlenie zjazdów z tej trasy, oraz przejścia znajdujące się pod nią. W 2011 roku kosztowało to 23,6 tys. zł, co stanowi prawie 10 proc. kwoty przeznaczanej na całe oświetlenie.

- Pomysł zwolnienia z opłat za drogi krajowe jest bardzo dobry. Już wiemy, że za tę kwotę moglibyśmy na przykład wykonać częściowy remont dróg znajdujących się na terenie jednej wsi. Ta kwota wystarczyłaby też na wykonanie 300 metrów kwadratowych nakładki bitumicznej wraz z podbudową - przewiduje Daniel Obajtek, wójt Pcimia.

W gminie Brzesko, którą przecina trasa 75, za pieniądze wydawane rocznie na jej oświetlenie (około 65 tys zł) można by według Jerzego Tyrkla, zastępcy burmistrza, zrobić nawet pół kilometra drogi na obszarze wiejskim gminy.

W większych miastach koszt oświetlenia dróg krajowych stanowi mniejszy procent. W Krakowie to niecałe 5 proc., w Zakopanem - zaledwie 1 proc. Proponowane zmiany mają na razie jeden poważny mankament - jeszcze nie wiadomo, kto zamiast gmin będzie płacił za oświetlenie dróg krajowych. Jedna z propozycji zakłada, że te obowiązki te przejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

- Nie ma jednak niebezpieczeństwa, że nagle światło zgaśnie. Dołożymy starań, żeby zmiany w systemie finansowania przebiegły sprawnie - zapewnia Departament Energetyki Ministerstwa Gospodarki.

Najlepszy Piłkarz i Trener Małopolski 2011. Weź udział w plebiscycie i oddaj głos!

Uwaga konkurs! Napisz dialog matki z córką i wygraj nagrody

Sprawdź magazyn Gazety Krakowskiej! Bulwersujące zdarzenia, niezwykli ludzie, mądre opinie

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Krakowa. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na skawina.naszemiasto.pl Nasze Miasto