Trwa budowa tunelu, który ma być częścią przyszłej, ekspresowej zakopianki. Podczas drążenia rozpoczęto wykorzystywanie ładunków wybuchowych. Zobacz, jak powstaje najdłuższa taka budowla w Polsce.

Prace pod górą Luboń ruszyły 6 marca tego roku. Dwukilometrowy, podwójny tunel ma być wydrążony za nieco ponad dwa lata. Następnie będzie można zbudować drogę i poprowadzić niezbędne instalacje, co planowo ma się zakończyć w roku 2020. Aktualnie nitka prawa tunelu została wydrążona na głębokość 154 metrów, nitka lewa jest o 40 metrów krótsza.

Drążenie tunelu pod górą Mały Luboń, na odcinku budowanej S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone są prace w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.

Wykonywanie robót bez przerw i postojów, przez 24 godziny na dobę wiąże się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń. Będą one na bieżąco monitorowane.

W tym tygodniu ruszyły prace strzałowe. Metoda tradycyjna, górnicza, która jest stosowana przy drążeniu tunelu w Naprawie przewiduje drążenie tunelu z wykorzystaniem koparek wyposażonych w młoty hydrauliczne, w młoty typu ‘ripper’, w urządzenia typu ‘freza’ uruchamiane przez wysięgnik teleskopowy a także drążenie z zastosowaniem materiałów wybuchowych z zapalnikami, z opóźnionym zapłonem. Wybór technologii uzależniony jest od występujących na danym obszarze gruntów.

Skomplikowana budowa geologiczna Karpat Zewnętrznych spowodowała taki wybór drążenia tunelu metodą tradycyjną, górniczą. Wykonawca, firma Astaldi z Włoch stosuje zmodyfikowana metodę górniczą o nazwie A.DE.CO.RS (analiza deformacji kontrolowanych z skałach i gruntach) czyli metodę kontrolowanej deformacji. Jest ona stosowana po raz pierwszy w Polsce, a została opracowana w latach 80 we Włoszech. Metoda ta była wykorzystana przez Astaldi w bardzo podobnych jak na „Zakopiance” warunkach gruntowych, przy budowie tunelu Marta Giulia, na linii kolejowej pomiędzy Parmą a prowincją La Spezia we Włoszech.

Od strony południowej nie rozpoczęto jeszcze drążenia. Do tej pory w stu procentach wzmocniono skarpę nad budowanym murem oporowym. Górna część muru oporowego wraz z dodatkową palisadą także została już wykonana także w stu procentach. Wykonywane są jeszcze mikropale kotwiące i palisady z pali w części środkowej i dolnej muru oporowego.

Cały proces drążenia i zabezpieczania wyrobiska składał się będzie z kilku etapów. Ze względu na budowę geologiczną drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. Zastosowane zostaną: młoty hydrauliczne zamontowane na maszynie typu koparka, dziobaki, wiertła, materiały wybuchowe, głowice skrawające, w zależności od twardości skał. W zależności od odkształceń górotworu i związanych z tym naprężeń na bieżąco będzie dopasowany typ zabezpieczeń drążonego otworu : wstępna obudowa z betonu zbrojonego, natryskowego (torket ) a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacniana przy pomocy gwoździ i kotew.

Na odcinku ok. 16,7 km budowanej drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Chabówką dwukomorowy tunel o długości 2,06 km stanowił będzie 12,3% całej trasy. Dwukomorowy oznacza, że tak naprawdę powstaną dwa równoległe tunele i w każdym z nich będzie się odbywał ruch tylko w jednym kierunku czyli wydrążyć trzeba ponad 4 km otworów w górze Mały Luboń. Obydwie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa



Inwestycje

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!