Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa S7. Przetarg na projekt przebiegu nowej zakopianki na odcinku Kraków - Myślenice. Sześć firm w drugim podejściu

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Odcinek zakopianki Kraków-Myślenice na być przebudowany. Projekt Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego chce robić sześć firm
Odcinek zakopianki Kraków-Myślenice na być przebudowany. Projekt Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego chce robić sześć firm Anna Kaczmarz
Drugie podejście do projektowania zakopianki na odcinku Kraków-Myślenice. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty przetargowe. Sześć firm złożyło swoje oferty. Zarządca drogi na to zadanie chce przeznaczyć 26 mln 568 tys. zł. Przetarg - dla tego odcinka - organizował drugi raz, bo pierwszy został unieważniony ze względu na wycofanie się wykonawcy.

Firmy startujące w obecnym przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków – Myślenice złożyły oferty w wysokości od 23,3 mln zł do 36.8 mln zł.

Nowe postępowanie jest konieczne, gdyż firma, której ofertę w ramach pierwszego przetargu uznano za najlepszą, zrezygnowała z podpisania umowy. Jak wyjaśniał Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA - jesienią 2023 roku zwycięzca przetargu Transprojekt Gdański (który zaoferował 26,5 mln zł) poinformował, że ze względu na błędne przeliczenie kosztów w złożonej ofercie rezygnuje z podpisania umowy.

Drugi przetarg, sześciu oferentów

  • Konsorcjum SWECO Polska (lider) i Pracownia Inżynierska KLOTOIDA (partner) – cena oferty 29 734 020 zł;
  • IVIA - 23 308 500 zł;
  • Multiconsult Polska - 27 948 675 zł;
  • DATABOUT - 31 945 867 zł;
  • Voessing Polska - 36 807 750 zł;
  • Konsorcjum MPRB (lider), Mosty Kraków (partner), DTŚ (partner) - 32 472 000 zł.

Liczą się pieniądze i specjaliści

Cena jest głównym, ale nie jedynym kryterium wyboru oferty.

- Maksymalnie, wykonawca może uzyskać 60 pkt (im niższa cena, tym więcej punktów w ogólnej klasyfikacji). Istotnym elementem oceny będzie również punktacja za posiadanie w swoich szeregach specjalistów m.in. z zakresu geologii, hydrogeologii, zoologii czy akustyki. Osoby te będą tworzyły tzw. zespoły środowiskowe, geologiczne oraz zespół ekspertów. Te kryteria stanowią pozostałe 40 pkt. - informuje Kacper Michna, rzecznik Oddziału GDDKiA w Krakowie.

Wykonawca analizuje możliwości budowy S7

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków – Myślenice, to dokument, który ma wykonać oferent. W swoim projekcie musi przeanalizować możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Zaproponowane w STEŚ warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji. Wykonawca studium przedstawi możliwości przebiegu drogi w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów, w którym zlokalizowane będą zarówno droga ekspresowa, jak i cała infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem.

- Zadaniem wykonawcy będzie poszukiwanie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7. Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. Dopuszczamy poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne. Pozostawienie opcji rozpoczęcia trasy w innym miejscu niż odcinek A4 Kraków Południe – Kraków Bieżanów daje też możliwość rozważenia rozwiązań zlokalizowanych poza podstawowym obszarem. Wszystkie warianty muszą uwzględniać połączenie S7 z projektowaną Beskidzką Drogą Integracyjną (S52) - wskazuje Kacper Michna z GDDKiA.

Przygotowanie STEŚ będzie wieloletnim procesem. Według założeń wykonawca ma 6 lat - od podpisania umowy - na realizację zadania, które ma się zakończyć uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W tym czasie będą spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić swoje pomysły, sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi.

- Liczymy na konstruktywne rozmowy z zainteresowanymi. Zdajemy sobie sprawę, że jest to inwestycja trudna i budząca duże emocje. Jednakże wszyscy zgadzają się co do tego, że ta inwestycja jest potrzebna - co potwierdzają strony zabierające głos w rozmowach na temat przebiegu nowego odcinka S7 - zaznacza rzecznik GDDKiA.

Zarządca drogi już wcześniej deklarował, żaden z wariantów nowego odcinka S7 przedstawionych w Studium korytarzowym nie będzie wskazany jako rekomendowany w przetargu na przygotowanie projektu przebiegu drogi.

Zakopianka na odcinku Kraków - Myślenice

Obecnie odcinek drogi krajowej nr 7 między Krakowem a Myślenicami jest odcinkiem dwujezdniowym klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Występują na nim nienormatywne łuki, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych czy pojedyncze zjazdy. Droga ta obsługuje zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Prognozy ruchu przewidują dynamiczny wzrost natężenia ruchu w najbliższych latach. GDDKiA obserwujemy przyrost samochodów na tym odcinku każdego roku. Widać to przede wszystkim w sezonie świątecznym i urlopowym.

Sztuczna inteligencja przewidzi pogodę

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na skawina.naszemiasto.pl Nasze Miasto