Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągi popędzą z Tarnowa prosto do stolicy Powiśla?

Robert Gąsiorek
Mieszkańcy Powiśla do Tarnowa podróżują teraz głównie busami
Mieszkańcy Powiśla do Tarnowa podróżują teraz głównie busami fot. Robert Gąsiorek
Czy ruch pociągów pasażerskich powinien wrócić na „Szczucinkę”? Wyraź swoją opinię na forum pod artykułem.

To o tyle atrakcyjna oferta, że dziś mieszkańcy Powiśla mogą dojeżdżać do pracy i szkół w Tarnowie najwyżej zatłoczonymi busami.

Chętnych do przesiadki na pociąg mogłoby być sporo, więc samorządy w najbliższym czasie dokładnie przeanalizują propozycję. SKPL uzależnia jednak swój plan od uzyskania dotacji z gmin oraz Małopolski.

- Wszystko zależy od tego, czy inwestycja dostanie zielone światło z województwa - przyznaje Tadeusz Kwiatkowski, starosta dąbrowski.

Przewoźnik zadeklarował już, że zainwestuje własne pieniądze w remont torowiska. To, w ciągu kilkunastu lat od zawieszenia kursów pasażerskich, zarosło trawą i krzewami.

Kolej powróci na Powiśle?

Choć jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że „Szczucinka” przejdzie do historii, a miejsce torów zajmie ścieżka rowerowa, pojawiła się szansa przywrócenie kursów pasażerskich z Powiśla do Tarnowa. Prywatna spółka kolejowa SKPL Cargo spod Kalisza oferuje samorządom wysłanie na trasę szynobusów. - To idealne rozwiązanie. Jeśli dobrze zaplanują rozkład jazdy, nie musieliby się bać o pasażerów - mówi Kamil Jasica ze Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie, które od kilku lat walczyło o uratowanie linii 115.

Pod koniec lat 90. mieszkańcy powiatu dąbrowskiego mieli dogodny dojazd do Tarnowa koleją i autobusami PKS. Pociągi nie kursują już od 16 lat; PKS też na te trasy się nie zapuszcza. Dojeżdżającym do pracy, szkół i studentom pozostają tylko busy.

- W porze szczytu busy są tak przepełnione, że ciężko powietrze złapać. Gdyby bilet kolejowy kosztował mniej niż 4 zł, ludzie przesiedliby się na szynobus - uważa Halina Bednarska z Dąbrowy Tarnowskiej, która w Tarnowie czekała na busa.

SKPL Cargo deklaruje przygotowanie częściowo zdekompletowanego torowiska do eksploatacji. - Linia jest zarośnięta, posiada ubytki, część podkładów nadaje się do wymiany. Włożymy w to własne fundusze i doprowadzimy linię do stanu, aby sprawnie i bezpiecznie prowadzić przewozy - przekonuje Leszek Latko z SKPL Cargo. Według założeń spółki na trasie z Dąbrowy Tarnowskiej do Tarnowa uruchomionych zostałoby sześć par połączeń, a ceny biletów miałyby konkurować z tymi w busach. Szynobus po drodze ma się zatrzymywać na stacjach: Fiuk, Żabno, Niedomice, Łęg Tarnowski i Łukowa. Jednym kursem będzie mogło podróżować 60 osób. Gdyby okazało się, że to za mało, przewoźnik deklaruje powiększenie składu.

Oferta jest kusząca i w końcu definitywnie rozwiązałaby temat tej linii kolejowej

Szynobus do obsługi linii 115 ma dysponować przedziałem do przewozu rowerów, wózków dziecięcych i będzie dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. - Dzięki kolei może rozwinąć się ruch turystyczny na tym terenie. Każdy będzie mógł zabrać rower i po opuszczeniu pociągu pojechać na przykład na wycieczkę do Zalipia. Przygotujemy specjalne mapy z atrakcjami - dodaje Latko.

Same wpływy z biletów na utrzymanie „Szczucinki” jednak nie wystarczą. Wielkopolska spółka liczy, że w projekt zaangażują się samorządy. Wyliczyła, że dofinansowanie wynieść powinno ok. 1,2 mln zł.

Projekt zakłada, że 70 proc. tej kwoty pokrywałby samorząd Małopolski, 11 proc. - Dąbrowa Tarnowska, 10 proc. - Żabno, a 9 proc. - Tarnów. - Oferta jest kusząca i definitywnie rozwiązałaby temat zagospodarowania tej linii - mówi Tadeusz Kwiatkowski, starosta dąbrowski.

Euforię tonuje za to burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej, Krzysztof Kaczmarski. - Spółka chce podpisać umowę na pięć lat, a to trochę ryzykowne. Poza tym 130 tys. zł, które mielibyśmy rocznie płacić, to nie jest mało. Nie wiem, jak zareaguje rada - ostrzega.

17 października w Dąbrowie Tarnowskiej ma dojść do spotkania samorządowców z przedstawicielami spółki. - Chcemy przedyskutować ofertę. Jeżeli okaże się racjonalna, to będzie dobry czas do rozmów, bo właśnie przygotowujemy przyszłoroczny budżet - podkreśla Stanisław Sorys, wicemarszałek województwa małopolskiego.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na bochnia.naszemiasto.pl Nasze Miasto